Narratoloogia alused
Õppejõud Marina Grišakova
Uurimus
Narratiiv
kui argumentatsioonivahend eutanaasia- ja omastehooldusedebatis
Mirjam
Parve, juuni 2013
Käesoleva uurimuse
eesmärk on vaadelda, kuidas on 2013. aasta kevadel lahvatanud
eutanaasia- ja omastehoolduseteemalises ajakirjanduslikus debatis
kasutatud narratiivi kui vahendit seisukohtade ja väärtushinnangute
edastamiseks. Uurimismaterjaliks on internetis kättesaadavad
artiklid, arvamuslood, üks telesaade, kommentaarid ja
blogipostitused, mille hulgast on lähemaks vaatlemiseks valitud
need, kus üldistuste, statistika ja loogilis-teadusliku
argumentatsiooni kasutamise kõrval või asemel on jutustatud
lugusid.
Teooria
1.1
Kaks loogikat
Jerome
Bruner kirjeldab teoses „Actual Minds, Possible Worlds“ kaht
ühitamatut, kuid komplementaarset mõtlemisviisi, mis korrastavad
kogemust ja konstrueerivad reaalsust kumbki oma eripärasel viisil:
loogikalis-teaduslikku e paradigmaatilist ja narratiivset. Esimene
tegeleb üldistatud põhjus-tagajärje seostega, püüdes saavutada
formaalse matemaatilise kirjeldus- ja seletussüsteemi ideaali
(Bruner 1986: 12), selle oskusliku rakendamise tulemuseks on „hea
teooria, vettpidav analüüs, loogiline tõestus, tõsiseltvõetav
argument ja läbimõeldud hüpoteesile toetuv empiiriline avastus“
(samas: 13). Teine tegeleb inimlike kavatsuste
ja tegevustega, nende muutumiste ja tagajärgedega ning toodab „häid
lugusid, haaravat draamat, usutavaid (kuigi mitte tingimata
„tõeseid“) ajaloolisi kirjeldusi“ (samas: 13). Kui
paradigmaatiline mõtlemine püüab võimalikult palju üldistada ja
jõuda üha kõrgemate abstraktsioonideni ning eitab põhimõtteliselt
igasugu partikulaarsuste seletusvõimet, siis narratiivne mõtlemine
püüab avada „ajatuid imesid“ kogemuse üksikasjus ja paigutada
kogemuse konkreetsesse aega ja ruumi. (samas: 13)
Hea
argumendi kriteeriumid ei ole loomulikult samad nendega, millele
vastab hea lugu. Bruner osutab, et mõlemat saab kasutada
veenmisvahendina, kuid nende veenmisviisid on põhimõtteliselt
erinevad: argument veenab oma tõesuses, toetudes formaalsetele
protseduuridele ja empiirilistele tõestustele; lugu aga oma
elutruuduses, esitades mitte tõde, vaid tõenäosust/tõelähedust
(verisimilitude).
(Bruner 1986: 11)
Robert
Fisher võrdleb aga oma essees „Narration as a Human Communication
Paradigm“ pisut teise nurga all kaht suhtlusparadigmat:
narratiivset ja „ratsionaalse maailma paradigmat“. Mõistet
„paradigma“ defineerib Fisher kui „representatsiooni, mis on
kujundatud eesmärgiga formaliseerida kogemuse teatud komponendi
struktuur ja võimaldada selle kogemuse loomuse ja funktsioonide
uurimist ja mõistmist“ (Fisher 1984: 2). Fisher tegeleb just
inimsuhtluse kogemusega (samas: 2). Tema narratiivse paradigma
käsitlus pakub alternatiivi levinud arusaamale, et retooriliseks
võib lugeda ainult argumentatiivses vormis inimsuhtluse ja et ainult
selge loogilise eeldus-järeldus-struktuuriga diskursus on arutlev.
Sealjuures „narratiivne paradigma ei eita arutlust ja
ratsionaalsust“, vaid ehitab need üles teistmoodi (samas: 2).
Kui
ratsionaalse maailma paradigma vajab valdamiseks teatud väljaõpet,
st on kättesaadav ja jõukohane vaid ekspertidele, siis narratiivne
paradigma on demokraatlikum, olles Fisheri sõnul loomuomane
inimesele kui narratiivsele olendile: „Kõigil isikutel on võime
olla ratsionaalse narratiivse paradigma raames. Ja üldiselt nad ka
on seda – vähemalt oma igapäevaelu kavandades.“ (Fisher 1984:
10)
Kõnealuse
„teistsuguse ratsionaalsuse“ lähtepunkt on inimeste kui
narratiivsete olendite loomus: inimlik
otsustusmehhanism tugineb „heade põhjuste“ kriteeriumile (Fisher
1984: 7), ja „head põhjused“ ongi lugude materjal. Narratiivse
paradigma kohaselt on lood vahendid, mille kaudu inimesed arutlevad,
kaalutlevad ja hindavad, ja maailm on hulk lugusid, mille vahel tuleb
pidevalt valida. (samas: 8)
Fisheri pakutud
narratiivset paradigmat tasub küllap vaadelda just nimelt
ratsionaalse maailma paradigma alternatiivina, mitte asendajana, ning
Bruneri nõu kuulda võttes hoiduda ühe mõtlemisviisi taandamisest
teisele. Ka tuumarelvade debatis, mida Fisher analüüsib (Fisher
1984: 11–15), on kahtlemata oma koht ekspertide arvamusel ja
teaduslikul argumentatsioonil. Ent selle kõrval on oluline välja
tuua, millises paradigmas orienteeruvad ja opereerivad
mitte-eksperdid oma igapäevaste otsuste langetamisel, kus lugudel on
ilmselt tähtis roll.
1.2 Narratiiv ja
väärtushinnangud
Narratiivid
on muuhulgas moraalsed konstruktsioonid. Hayden White kinnitab, et
mil iganes tuleb reaalsuse kirjeldamisel kasutusele narratiivsus,
seal on mängus ka moraali dimensioon (White 1980: 26 —
viidatud Fisher 1984: 10). Eelnevat arvestades võib järeldada, et
lood ja narratiivne mõtlemine mõjutavad moraaliotsuseid ja
narratiive tõepoolest ka kasutatakse väärtushinnangute
mõjutamiseks. Uurimused on näidanud, et narratiiv võib vastupanu
ületamisel olla efektiivsem kui ratsionaalne loogilises vormis
argumentatsioon (nt Dal Cin, Zanna, Fong 2004). Näiteks võib lugu,
kus atraktiivne, sotsiaalselt ihaldusväärne peategelane võtab
omaks kultuuris eelnevalt hälbelisena vaadeldud käitumisviisi,
muuta nende inimeste suhtumist, kes peategelasega samastuvad, nii et
nad hakkavad seda käitumisviisi nägema mittehälbelisena (Slater
2002: 176).
On
oletatud, et narratiivi tugevus veenmisel ja argumenteeriva vastupanu
ületamisel võib olla selles, et mõjutamiseesmärk on seal enamasti
varjatud ja loost haaratud vaataja või lugeja ei ole valmistunud
sellele kriitiliselt lähenema (Slater
2002: 173),
või selles, et narratiivset argumenti on raskem kõrvale heita, kuna
inimese läbielatud kogemusele on keeruline vastu vaielda (Dal Cin,
Zanna, Fong 2004: 178, Slater 2002), olgu see inimene reaalne või
fiktiivne tegelane (lugude vastuvõtmisel on faktuaalsusest olulisem
usutavus (plausibility),
Green, Brock 2002 — viidatud Dal Cin, Zanna, Fong 2004: 178).
Mitmed
suuremad „haridusliku meelelahutuse“ (education
entertainment)
projektid, kus lugude esitamise kaudu püütakse suunata
väärtushinnanguid ja käitumist, toetuvad Bandura
sotsiaal-kognitiivsele teooriale (Bandura 1977 — viidatud Slater
2002: 159), mis rõhutab kõrvaltvaatava kogemuse (vicarious
experience)
rolli – positiivset või negatiivset kinnitust meie enda
käitumisele, kui vaatame kellegi teise käitumist, eriti kellegi
sellise, kellele me sarnaneme või tahaksime sarnaneda. Kõrvaltvaatav
kogemus võib sotsiaal-kognitiivse teooria kohaselt mõjutada
käitumist seekaudu, et muudab meie uskumusi oma võimekuse kohta
mingil viisil käituda („enesetõhusus-uskumusi“, self-efficacy
beliefs)
ja pakub võimalust soovitud käitumist esialgu kas või
kõrvalvaatajana kaasa elades harjutada (Slater
2002: 165-166).
Haridusliku
meelelahutuse tarbeks konstrueeritud lood peavad seega sisaldama
tegelasi, kellele publik saab kaasa elada, kes oleks usutavad ja
kellega oleks publikul lihtne samastuda. Neid tingimusi on eriti
keeruline täita olukorras, kus publiku hulgas levinud
väärtushinnangud on haridusliku meelelahutuse programmi kantavate
väärtustega vastuolus. (Slater 2002: 160) Anneke de Graaf ja tema
kaastöölised nendivad, et loomulikult samastuvad inimesed kergemini
tegelasega, kellega nende väärtushinnangud on juba kooskõlas. Kuid
nende uuringud näitavad, et põhjuslikkus töötab siiski ka
vastupidi: tegelasega samastumine toob tõenäoliselt kaasa tema
väärtushinnangutele lähenemise, seda ka juhul, kui
vaataja/lugeja/kuulaja omad on esialgu neist erinevad. Narratiivi
veenmisefekt on nende uuringute kohaselt põhjuslikult seotud
identifikatsiooni ja vaatepunktiga: üldiselt samastutakse pigem
selle tegelasega, kelle vaatepunktist lugu jutustatakse, ja võetakse
vastavalt üle ka tema väärtushinnanguid ja suhtumisi. (de Graaf
e.a. 2012)
David
Herman osutab, et narratiiv ongi kõigist representatsiooniviisidest
kõige sobilikum edasi andma seda, kuidas maailm paistab kogeva
teadvuse vaatepunktist, sest narratiivi kui maailmaloomisvahendi
struktuur on isomorfne konkreetses ajas ja ruumis paiknevate
„tooreste tunnetuste“ (raw
feels)
struktuuriga. Just tänu sellele, et lood on ankurdatud konkreetse
vaatepunkti külge jutumaailmas ja olemuslikult ajas kestvad,
ei edasta nad ainult semantilist sisu, vaid kodeerivad juba oma
struktuuris sündmuste kogemise viisi. (Herman 2009: 157) Nõnda võib
narratiivi vaadelda kui põhilist vahendit, mille abil
konstrueeritakse teiste inimeste käitumisele selgitusi, luues
oletusi nende teadvuse kohta (samas: 159).
Seega võiks
loota, et vastandlikel seisukohtadel olijate vahel võiks empaatilist
mõistmist tekitada just konkreetsed lood, mis võimaldaks neil end
üksteise olukorda panna ja seekaudu kas oma suhtumist muuta või
teisele paremini läheneda.
Järgmine osa
tööst püüab analüüsida, kuidas narratiivi kasutamine toimub
2013. aastal Eesti meedias lahvatanud eutanaasia- ja
omastehooldusedebatis ning selle ümber.
Analüüs:
2.1.
Andrei Hvostovi lood
2013.
aasta kevadel Eesti meedias lahvatanud omastehoolduse- ja
eutanaasiateemalise arutelu keskmes on kolm Andrei Hvostovi artiklit:
„Minu elu Annleenaga“ (20. aprill, Hvostov 2013 a), „Annleena
kui sümbol“ (22. aprill, Hvostov 2013 b) ja „Mina, Peeter
Kreizbergi kadestaja“ (29. aprill, Hvostov 2013 c). Neist
tugevaimalt toetub narratiivile esimene, narratiivseid elemente
sisaldab ka kolmas, teine neist ehk kõige vähem. Esimeses artiklis
„Minu elu Annleenaga“ (Hvostov 2013 a) on mitu väikest lugu, mis
jaotuvad kaheks: ühed koonduvad Annleena lookaare alla, teised
moodustavad kimbu „ühes vananemise“ lugusid hüpoteetilistest ja
reaalsetest omaalgatuslikest ühisprojektidest vanaduspõlve
möödasaatmiseks pensionäride ühiskodus või vanurikommuunis.
Järgnevalt on kolme artikli peale kogunenud lood samal põhimõttel
kaheks jagatud. „Annleena lugu“ on lugu ühe inimelu hääbumisest
„ülimalt ebaväärikal ja vaevalisel viisil“ (Hvostov 2013 c),
nähtuna selle põlvkonna vaatepunktist, kellel lasub kohustus oma
vanemaid hooldada. „Tulevased vanurid“ hõlmab lugusid, milles
Hvostov kirjeldab hüpoteetilisi võimalusi oma põlvkonna enesega
toimetulekuks tulevikus, aga ka mõningaid lugusid juba toimunud
sündmustest, mis on Hvostovi tulevikukujutelmale relevantsed.
2.1.1.
Annleena lugu
Esimese
artikli (Hvostov 2013 a) esimeses pooles kirjeldab Andrei Hvostov ühe
insuldijärgse voodihaige ja tema lähedaste elu. Ühelt poolt on
tegu väga konkreetse, isikliku jutustusega. Voodihaigel on nimi ja
elulugu. Teisalt rõhutab Hvostov, eriti oma teises artiklis
(Hvostov 2013 b), et Annleena funktsioneerib kui sümbol, üldistades
tema saatuse Eesti ühiskonna tuleviku saatusele.
Annleena
loos on kolm peategelast: Annleena ise, tema tütar (Hvostovi
elukaaslane) ja Hvostov ise, Annleena väimees.
Annleena
loo eripära on, et, kuigi emotsionaalselt äärmiselt haarav,
tekitab see lugejas ka teatava barjääri. See tegeleb asjadega,
millest üldiselt ei taheta mõelda, eriti mitte nii detailselt. Ka
Annleena tütar tõrjub enne ema haigust Hvostovi sellesuunalist
küsimust:
Kunagi ammu, enne õnnetuse
päralejõudmist, küsisin elukaaslaselt, kas ta on mõelnud, mida
teha siis, kui emaga peaks midagi paha juhtuma. [...] Kui juhtub see,
mida ei öelda välja: halvatus, nõdrameelsus, pikaksveniv
lahkumine. Ta ütles, et pole mõelnud, sest seda ei saagi ette
planeerida. Eks siis paistab.
Eks… siis… paistab. (Hvostov
2013 a)
Kõneks
on võetud nimelt „see, mida ei öelda välja“, millest
„korralikud ajakirjanikud ei kirjuta“ (samas). Hvostov käsitleb
otsesõnu ja paiguti graafilise detailsusega sügavalt abjektiivseid
teemasid, sitta ja surma (õigemini, tuleb välja, et surm ise polegi
abjektiivne, küll aga surma õigel ajal tulematajäämine: „Surm
on meie sõber“, väljaöeldamatu on aga „pikaksveniv lahkumine“
– samas).
Artikli
esimese osa kulg näib järgivat Hvostovi enda suhtumise arengut:
alguses antakse suhteliselt sümpatiseeriv, kuid üpris üldine
kirjeldus Annleenast kui inimesest („65 aastat vana.
Kunstiinstituudi haridusega proua, üks ERKI disaini eriala esimese
lennu lõpetajaid“, Hvostov 2013 a). Siis selgitatakse, et ta ei
saa enam endaga hakkama, kuid kirjeldatud juhtumid, eriti stseen
prükkari ja poekotiga, tekitavad kaastunnet.
Siis
aga tekib Annleena suhtes distants: Hvostov nendib, et ta peaaegu ei
tunne oma elukaaslase ema ega käi teda kõrvaltoaski eriti vaatamas.
Annleena ja temasarnased on siinkohal kujutatud mitte enam niivõrd
inimesena-subjektina, vaid pigem objektina: „Rondina
voodis lamava vana naise mähkmete vahetamine, talle uue lina
allapanek, tema pesemine, kõik see värk…“ (samas), kui mitte
lausa abjektina: „Ma ei saa end sundida vaatama mulle tundmatu vana
naise jalgade vahele“ (samas). Kui üldse, vaatab Hvostov Annleenat
lähemalt peaasjalikult Annleena tütre silmade läbi.
Annleena
tütar on artiklis arusaadavatel põhjustel nimetuks jäetud, aga
temast jutustatu äratab tugevat kaasaelamist ja empaatiat. Kõige
rohkem „mis-tunne-on-olla“-aspekti on artiklis tajuda just tema
puhul: Hvostov kirjeldab tema „vaimset lagunemist“, pingutusi ja
ahastust ema hooldamisel (raamaturiiulimäng, mähkmete vahetamine,
pesemine, tõstmine, antiseptiku tupsutamine lamatistele jne), mida
tuleb teha oma nõudliku päevatöö kõrvalt, nörritavaid
kokkupuuteid hoolekandesüsteemi absurdidega ja väljapääsmatuse
tunnet, mille võtab kokku fraas „elusalt maetud“. Kõige selle
juures lisab Hvostov, et ta ei tea, mida oleks ta ise säärases
olukorras nelja aasta jooksul teinud, pakub, et oleks „ära
pööranud“ ja loob kibeda iroonilise vinjeti hooldajast voodihaige
emaga Toompeal riigikogu ees tuvisid ja turiste vaatamas, püüdmas
kontakteeruda „seadusandliku võimuga, kes kinkis meile 2009.
aastal sellise suurepärase perekonnaseaduse, mille järgi voodihaige
inimese lähim sugulane võib end pidada sama hästi kui elusalt
maetuks“ (Hvostov 2013 a). Sellega näib ta toonitavat, et
pikaaegne dementse voodihaige hooldamine muu elu kõrval toob kaasa
niivõrd muserdatud vaimuseisundi, et see ei olegi teistele
adekvaatselt kujuteldav.
Küllap
veenavad Hvostovi kirjeldused enamikku lugejatest nõustuma, et
midagi sellist ei tohiks üheltki inimeselt nõuda. Iseasi, kui
paljud sümpatiseerivad „surmainglitega“ ja Hvostovi plaaniga
anda Annleenale unerohu üledoos. Viimast näib olla sobilikum võtta
meeleheitele viidud äärmusena kui kainel mõistusel kaalutletud
plaaniga, mille alusel võiks tuletada mingisuguse riikliku
eutanaasiaprogrammi.
2.1.2.
Tulevased vanurid
Esimese
artikli (2013 a) teises pooles toob Hvostov Misso pensionäride
ühiskodu näite ja tsiteerib ürituse algatajat Olga Tartot, kel on
endal voodihaige ema hooldamise kogemus: „Me jääme iga päevaga
vanemaks ja ma ei taha ise kunagi oma tütrele selliseks koormaks
jääda” (samas). Vanurikommuuni projekti ümber koonduvatest
lugudest jääbki mulje, et Hvostov näeb enda ja oma
põlvkonnakaaslaste ees kaht valikuvõimalust: kas jääda oma
lastele koormaks (Hvostov kasutab koguni väljendit „oma lastest
elumahla välja imema“ – samas) või hakata juba praegu mõtlema,
kuidas isekeskis toime tulla. Viimane hõlmab nii esimeses artiklis
toodud kondikava kui kolmandas artiklis (Hvostov 2013 c)
propageeritud sõpradevahelise eutanaasia seadustamist.
Positiivseid
tulevikuperspektiive ilmestavad ühelt poolt lugu surmast saunaklubis
ja Peeter Kreizbergi surm tööreisil (Hvostov 2013 c), lood kiirest
ja ilusast surmast „jala pealt“, teisalt aga (kuna kiire loomulik
surm ei ole planeeritav) kommuunikavand, mis hõlmab kujutlust
eluõhtust pikaaegsete sõprade keskel, keda Hvostov on „valmis
aitama .. elust lahkumisel, oodates samasugust teenet ka enda suhtes“
(samas)
ja Haneke „Armastuse“ lugu, kus vähemalt Hvostovi vaatepunktist
on kõik hästi korraldatud ja halastussurma juures pole mingeid
vastuolusid: „Naine
on eluõhtul, teda tabab rabandus. Ta on abitult voodis. Ta väärib
kerget surma“ (samas). Negatiivset perspektiivi näitlikustavad
põgus visand iseendast kui inimvarest, kes on lastele või
elukaaslasele koormaks (Annleena loo tulevikku projitseeritud vaste)
ning Mari surma valuline lugu Tammsaare „Tõest ja õigusest“ (st
lastele ei tohi eutanaasiaakti kohust panna).
Hvostov
keskendub neis lugudes eelkõige enda ja oma eakaaslaste kui
tulevaste vanurite perspektiivile: millisena ta oma vanaduspõlve
näha tahaks ja millisena mitte. Teisi võimalikke perspektiive ta
üksnes riivab, nt Indreku kui „timuka“ perspektiiv (Hvostov 2013
c) või sellise vanainimese perspektiiv, kes soovib, et tema eest
hoolitseks ta pere (mida Hvostov, nagu öeldud, kirjeldab varjamatult
halvakspanevalt „elumahla väljaimemisena“, Hvostov 2013 a).
Ühtlasi paistab ta eeldavat, et omastehooldajate kogemus on ühtne:
liiga raske on tema elukaaslasel, liiga raske saab olema ka tema
lapsel ja kõik hooldajad eelistaksid olla sellest kohustusest
vabastatud. Selline üldistus pädeb ilmselt suure hulga juhtude
puhul; Hvostov nendib ka, et pärast tema artiklite avaldamist on
paljud inimesed tulnud pihtima sarnaseid juhtumeid (Kolmeraudne
2.05.2013). Samas on omastehoolduse- ja eutanaasiadebati käigus
esile kerkinud ka lugusid teistsugustest vaatenurkadest, neist
lähemalt järgmises alapeatükis.
2.2.
Teiste lood
Hvostovi
tõstatatud teema ümber kujunenud debatis on loomulikult ohtralt
kasutatud mittenarratiivseid argumenteerimisvahendeid, opereeritud
statistika, sotsioloogiliste teooriate, majandusmudelite ja muuga.
Käesoleva töö seisukohalt pakuvad aga huvi Hvostovi loo kõrvale
pakutavad alternatiivsed lood ja nendes avalduvad alternatiivsed
vaatepunktid.
Esiteks
tuleb kinnitada, et paljud lood olid Hvostovi esitatutega kooskõlas.
Oli lugusid inimestest, kes soovisid eutanaasiat (Piir 2013, Vetemaa
2013, otseseimalt Vainküla 2013 a), palju nõustuvaid arvamusi ja
sarnaseid narratiive nii hooldajate kui ka tulevaste vanurite
vaatepunktist kerkis üles kommentaarides (vt nt Reaktsioonid
Hvostovi põrgulikule loole 2013). Analüüsi tarbeks vaadelgem neid
lugusid, kus avalduvad teistsugused perspektiivid.
2.2.1.
Teistsugused hoolduskogemused
Omastehooldamise
kogemust valgustab teise nurga alt näiteks Kaarel B. Väljamäe: „..
arvesse võttes tänaseid meeleolusid, ütleks ma, et minu meheks
saamise päev oli see, mil oma hääbuva vanaisa kusele aitasin.“
(Väljamäe 2013). Hvostovi „Annleena“ ja Haneke „Armastuse“
lood kajavad kindlasti vastu paljudes peredes, olgu siin veel näiteks
toodud postitus ühest isiklik-avalikust ajaveebist, mis kirjeldab
mõneti väga sarnast, aga samas oluliselt erinevat kogemust:
Aitasin oma vähihaiget vanaema. Aga mitte patja näkku
surudes, vaid kõiges selles, mis kuulub elu loomuliku lõpu juurde.
Tõsi, meie lugu ei kestnud kauem kui aasta (lugupidamine ja parimad
soovid Hvostovi naisele). Ja põhiraskuse sellest kandis minu ema.
Viimasel paaril nädalal ka õde. Mõlemad olime vanaema juures koos
tittedega. Öösiti sõitsin mina aga oma beebiga kolme kojujäänud
lapse juurde. Ka nemad käisid vanaema vaatamas. Surm on tähtis
tegelane meie pere loos.
[...]
Käisin emaga koos vaatamas Haneke “Armastust”.
Ääretult detailitruu, kurb, ilus, ehe. Ja lõpuks võigas. Kogemuse
põhjal oli näha, et naispeategelane oleks niigi paari päeva
jooksul loomulikul teel hinge heitnud. Aga modernne halastus ei jaksa
oodata.
Nutsime, naersime, ohkasime vaadates koos. Kõik nähtu
oli meil aasta varem läbi elatud. Kogu see hoolduse argikülg,
mähkmed, potitamised, pesemised, lamatised, kurbus, äng, hirm,
lootus, ebainimlik jõud vaheldumas vihase nõrkusega, ebaõnnestunud
söögid, haige inimese nõudlikkus, jootmine nii, et vesi ei lähe
alla, vanaisa vaikne kannatus jne jne… Isegi see mõru grotesk
segatud elu edasi kestmise valjuhäälse paratamatusega, mis
väljendus stseenis, kus haige toa kõrval tükk aega tolmuimejaga
vaipa puhastati.
Küsisin peale filmi emalt: “Kas sa korrakski tundsid,
et oleksid tahtnud armastusest vanaemale padja näkku suruda?” Ta
vastas: “Ei.”
Vanaema suri oma ema surma-aastapäeval. Ema istus tema
voodi äärel. Hingamine jäi tasapisi aeglasemaks. Tulime
teda vaatama. Ta oli nii ilus. Veebruari karge päike paistis
häirimatult ja täpselt.
[...]
Jah,
meil on see suur pere. Nii läbipõimunult elada ja kõigiga läbi
saada on raske. Aga üksi on… üksi. (longakera 2013)
Erinevalt
Annleena tütrest ei olnud kummaski eeltoodud lugudest põetamise
põhiraskuse kandja autorite sõnul kunagi päris üksi. Kuid see
perspektiiv lisabki omastehoolduse-narratiivide kogumile küsimuse,
„[m]iks oli Andrei Hvostovi elukaaslane üksi?“ (Väljamäe
2013), pakkudes alternatiivset lugu, mis osutab perekonna toetuse
võimalikkusele (mida Hvostovi loost ei paista) ja asjaolule, et
lähedase hooldamise raskust ihuüksi kanda ei ole ega peakski olema
normaalne.
2.2.2.
Eutanaasiast keeldumine
Mitmel
pool on välja toodud statistika, et haige esialgne otsus eutanaasia
kasuks muutub tihti enne lõpliku valiku toimepanekut (nt Vetemaa
2013, Everaus 2013). Konkreetse näite pakub Toomas Reisalu lugu
(Vainküla 2013 b, Reisalu 2013), kes taotles piinava haiguse tõttu
kohtult luba eutanaasiaks. Luba ei antud, mis meest algul kurvastas,
ent tänaseks on Reisalust saanud „täielik eutanaasia vastane“
(Vainküla 2013 b). Vainküla artikkel kirjeldab üpris elavalt, „mis
tunne on olla“ Toomas Reisalu (valude kirjeldused, psühholoogilised
kannatused, olmeprobleemid). Lugejal tekib tunne, et sellises
olukorras tuleks igaühel soov elust lahkuda. Samas ei ole
eutanaasiat soovinud Reisalu ja eutanaasiavastase Reisalu kogemuste
kirjeldused lugeja jaoks kuigi erinevad: mõlema seisukorda
iseloomustab katkematu valu, sotsiaalne tõrjutus ja majanduslik
kehvus. Suhtumine erineb aga kardinaalselt: tavamõistusele
arusaamatult teeb Reisalule rõõmu
iga valus samm ja isegi see, et ta nutab vähem.
Reisalu
ütleb ise eksplitsiitselt välja selle, mida tema lugu
implitsiitselt mõista annab: „inimväärse“ elukvaliteedi
defineerimine, mille alusel otsustada, kas eutanaasia on õigustatud,
on põhimõtteliselt võimatu. Reisalu kinnitab, et „iga inimene
tahab inimväärset elu elada! Ka need, kes
enda elu kallale kipuvad, ja ka need, kes eutanaasiale mõtlevad“,
et „iga
hädaga annab elada, sest elul on meile palju pakkuda: ka ratastoolis
või voodis lebavale inimesele“, et „arstid pole alati just need
kõige õigemad inimesed otsustama selle üle, kas inimese tervis on
nii kehv, et see tuleks eutanaasiaga ära lõpetada“, et vanurid ja
haiged tajuvad, kuidas neid peetakse „inimestele, ühiskonnale ja
riigile igas mõttes koormaks, kuid ma olen siiski veendunud, et ka
meil (jah, ka minul) on õigus inimväärsele elule. Tõesti, mitte
surmale!“ (Reisalu 2013).
Reisalu
narratiivi ja tema järeldusi ei pruugi muidugi võtta absoluutsete,
kõigile kehtivatena, kuid kindlasti on nad eutanaasiapooldajate
diskursusele oluliseks alternatiiviks, tõmbamaks tähelepanu
sellele, kui halastav ja inimarmastav „halastussurma“
kontseptsioon ikkagi on või ei ole. Hvostov
pakub eutanaasiat lahendusena leevendamatute hädade korral. Heli
Everaus kirjeldab aga oma üliraskeid
haigusi põdenud vanemaid: „Isa ütles ikka: tahaksin näha
järgmist päeva“ (Everaus 2013). Varro Vooglaid osutab 2. mai
„Kolmeraudses“, et eutanaasia
seadustamine toob endaga tõenäoliselt kaasa teatava ühiskondliku
ootuse, et raskelt haiged vanad inimesed, kes endaga enam hakkama ei
saa, ei jääks koormaks, nappe ressursse kulutama. Kui inimelu pole
enam objektiivne väärtus, võib soov „näha järgmist päeva“
hakata näima mõistmatu enesekesksusena.
Lisaks
osutavad mõned Everausi jutustatud lühilood ka asjaolule, et
eutanaasia ei olegi enamasti nii „hea surm“ (eu
+ thanatos)
kui kujutletakse, vaid manustatav ravimi üledoos toob kaasa näiteks
oksesse lämbumise, krambid või siis vahel ei õnnestugi (lugu
prouast, kes „jättis kõigi sugulastega hüvasti, 65 tundi magas
ja ärkas üles“, Everaus 2013).
2.2.3
„Timuka“ vaatepunkt
Hvostov
nendib, et nagu surmanuhtlus keelati sellepärast, et ühiskond ei
taha ühtegi oma liiget sundida tegema timuka tööd, ei taha keegi
üldiselt olla ka eutanaasia üle otsustavaks surmaingliks. (Hvostov
2013 c). Lahendusena näeb ta vanurite kommuune, kus sõbrad
mõistavad üksteise vajadusi.
Everaus
rõhutab veelgi selle vastutuse raskust eutanaasiat legaalselt
praktiseeriva arsti loo näitel:
Rääkisin eutanaasiast ühe väga toreda Belgia
kolleegiga, onkoloogiga, kes on aastaid Belgias just toetusravi
arendanud. Temagi on eutaneerinud ja ta ütles: tead, nad käivad
minuga kogu aeg kaasas, ma ei saa neist lahti! Ja see on üsna
loomulik. Isegi praegu, kui ma tean, et on olukordi, kui ei oska
meditsiiniliselt aidata – eutanaasia jääb hingele. Äkki oleks
ikka saanud midagi teisiti teha? (Everaus 2013)
Ka
Hvostovi enda väljatoodud Indreku ja Mari tragöödia Tammsaare „Tõe
ja õiguse“ kolmandas osas (ja selle pikad varjud neljandas osas)
ei tekita lähemal lugemisel kindlustunnet, et kuulata, kuidas teine
inimene palub sinult surma, ja seda talle lõpuks ka pakkuda oleks
sõprade vahel kuidagi vähem õudne kohustus:
[Mari]
kustunud silmad vahtisid mustadest pealuukoobastest õudse
tungivusega Indrekule otsa ja ta krimpsus surnud huuled sonisid
härdalt: „Indrek, ma tahan surra! Ma tahan Jussi juurde, et saaks
ta lõõg täis! Aita mind, Indrek, kui sa võid! (Tammsaare 1968:
253)
Tuleb
siiski möönda, et vanusekaaslastest sõprade vaheline
eutanaasiakokkulepe on sootuks erinev suhtest surma paluva ema ja
pulbrilusikat hoidva poja või patsiendi ja arsti vahel. Ilmselgetel
põhjustel ei ole tõsielulist legaalse-sõbratapja-narratiivi hetkel
kuskilt võtta, et valgustada selliseid võimalikke vaatepunkte ja
psühholoogilisi tagajärgi.
Kokkuvõte
Fisheri
järgi tuleks kogu inimsuhtlust vaadelda kui „lugusid, mis
võistlevad teiste lugudega heade
põhjuste
alusel“ (Fisher 1984: 2). Narratiivne mõtlemisviis on inimesele
lähedane, McIntyre
rõhutab, et narratiivid võimaldavad meil teiste teguviise mõista,
ja just seetõttu, et me ise elame lugudes ja mõtestame oma elu
lugude kaudu (McIntyre 1981: 197 — viidatud Fisher 1984: 8). Seega
tasub tähelepanu pöörata narratiivi
funktsioneerimisele veenmisvahendina avalikus arutelus. Narratiiv
haarab inimest ja võib tema väärtushinnanguid seekaudu tugevalt
mõjutada. Seda enam on tähtis, et olulistel teemadel oleks
kättesaadav suur hulk alternatiivseid lugusid, mis pakuvad erinevaid
häid
põhjuseid.
Lood erinevatest olukordadest ja erinevatest vaatepunktidest samadele
olukordadele seoses eutanaasia ja omastehooldusega võimaldavad
lugejal neis asjus kujundada oma seisukohta selliseks, et see
arvestaks võimalikult paljude inimlike asjaolude ja suhtumistega.
Eri
perspektiive pakkuvate narratiivide olulisus on ka selles, et need
tuletavad meelde ühte empaatia „lõksu“, nagu seda kirjeldab
Peter Goldie artiklis „Anty-Empathy“ (Goldie 2011): me ei tohi
segamini ajada empateetilist perspektiivinihutamist (empathetic
perspective-shifting),
mis tähendab kujutlemist, nagu me oleksime
teine isik, kellega empatiseerime, ja „teise kingadesse astumise“
perspektiivinihutamist (in-his-shoes
perspective-shifting),
mis puhul me kujutleme ennast teise olukorras
(Goldie 2011: 302). Empateetilise perspektiivinihutamise katse toob
paratamatult kaasa moonutatud kujutluse teise mõtlemisest, sest tema
täisvereline agentsus hõlmab palju rohkemat kui meie
kujutlusvõimele kättesaadav „õhuke ratsionaalsus“ (samas:
317), eriti olukorras, kus teise mõtlemist mõjutavad
irratsionaalsed tegurid (samas: 311–313). Kui Hvostovi lood ei
osutunud kogu relevantset kogemust hõlmavaks, ilmusid nende kõrvale
teised, täiendavad narratiivid. Narratiivide paljusus võimaldab
seega meeles hoida inimkogemuse taandamatut rikkust.
Lugude
jutustamine teeb probleemid inimlikult lähedaseks, muudab nad
haaratavaks ja relevantseks. Samas on suurte ühiskondlike teemade
puhul kindlasti oluline ka teha üldistusi, rakendada loogilisi
protseduure ja tuua mängu abstraktseid mõisteid nagu
„inimväärikus“, „elu kui objektiivne väärtus“,
„elukvaliteet“, „kollektivism“, „individualism“ jne.
Narratiivid võiksid sel puhul funktsioneerida ühendusena inimlikult
konkreetse tasandi ja abstraktse teoreetilise tasandi vahel, olles
ühelt poolt abstraktsioonide aluseks ja teisalt ankurdades neid
relevantsena ühiskonna igapäevaelu külge.
Kasutatud
kirjandus
(Bandura, A. 1977. Social learning
theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. — viidatud Slater
2002: 159 kaudu)
Bruner, J. S. 1986. Actual Minds,
Possible Worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press
Dal Cin, S., Fong, G. T., Zanna, M. P.
2004. Narrative Persuasion and Overcoming Resistance. — Knowles, E.
S., Linn, J. A. (Eds.), Resistance
and Persuasion (pp. 175–191).
Mahwah, NJ: Erlbaum
Everaus,
H. 2013. Ükski patsient pole minult eutanaasiat küsinud. Eesti
Päevaleht 23.05.2013. Veebis.
Kättesaadav:
http://www.epl.ee/news/lp/hele-everaus-ukski-patsient-pole-minult-eutanaasiat-kusinud.d?id=66183648
(vaadatud 14.06.2013)
Fisher, W. R. 1984. "Narration as
Human Communication Paradigm: The Case of Public Moral Argument."
— Communication
Monographs 51 (pp. 1–22).
Goldie, P. 2011. Anti-Empathy. —
Coplan, A., Goldie, P. (Eds.), Empathy. Philosophical and
Psychological Perspectives (pp.
302–317). Oxford: Oxford University Press
de Graaf e.a. 2012. Identification as a
Mechanism of Narrative Persuasion. —
Communication
Research
39 (pp. 802–823).
(Green, M. C., Brock, T. C. 2002. In
the mind’s eye: Transportation-imagery model of narrative
persuasion. —
M. C. Green, J. J. Strange, & T. C. Brock (Eds.),
Narrative impact: Social and
cognitive foundations (pp.
315–341). Mahwah, NJ: Erlbaum. —
viidatud Dal Cin, Zanna, Fong 2004: 178 kaudu)
Herman, D. 2009. Basic Elements of
narrative. Malden, Oxford, West Sussex: Wiley-Blackwell
Hvostov, A. 2013 a. Minu elu
Annleenaga. Eesti Päevaleht
20.04.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://www.epl.ee/news/lp/andrei-hvostov-minu-elu-annleenaga.d?id=66001958
(vaadatud 12.06.2013)
— 2013 b. Annleena kui sümbol.
Eesti Päevaleht 22.04.2013.
Veebis. Kättesaadav:
http://www.epl.ee/news/arvamus/andrei-hvostov-annleena-kui-sumbol.d?id=66008642
(vaadatud 12.06.2013)
— 2013
c. Mina, Peeter Kreitzbergi kadestaja. Postimees: Arvamus.
29.04.2013 Veebis. Kättesaadav:
http://arvamus.postimees.ee/1218922/andrei-hvostov-mina-peeter-kreitzbergi-kadestaja
(vaadatud 12.06.2013)
Kolmeraudne
2.05.2013. TV3. Veebis. Kättesaadav:
http://www.tv3play.ee/play/308826/?autostart=true
(vaadatud 13.06.2013)
longakera
2013. Kommentaar tänuga Väljamäele. Ut
videam 7.05.2013.
Veebis. Kättesaadav:
http://objektiiv.wordpress.com/2013/05/07/kommentaar-tanuga-valjamaele/
(vaadatud 13.06.2013)
(McIntyre,
A. 1981. After virtue: A study in moral theory. Notre Dame:
University of Notre Dame Press — viidatud Fisher 1984: 8 kaudu)
Piir,
M. 2013. Väsinud elamast. Postimees:
Arvamus
20.05.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://arvamus.postimees.ee/1241224/miina-piir-vasinud-elamast
(vaadatud 13.06.2013)
Reaktsioonid Hvostovi põrgulikule
loole: pigem palkan lappide vahetamiseks hooldaja, et lastel jääks
jaksu minuga rääkida. Delfi Rahva Hääl
21.04.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://rahvahaal.delfi.ee/news/uudised/reaktsioonid-hvostovi-porgulikule-loole-pigem-palkan-lappide-vahetamiseks-hooldaja-et-lastel-jaaks-jaksu-minuga-raakida.d?id=66006348
(vaadatud 13.06.2013)
Reisalu, T 2013. Inimväärne elu olgu
tähtsam kui suremine. DELFI
2.05.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/toomas-reisalu-inimvaarne-elu-olgu-tahtsam-kui-suremine.d?id=66064542
(vaadatud 14.06.2013)
Slater, M. D. 2002. Entertainment
education and the persuasive impact of narratives. — M. C. Green,
J. J. Strange, & T. C. Brock (Eds.), Narrative impact: Social
and cognitive foundations (pp. 157–181). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Tammsaare, A. H. 1968. Tõde ja õigus
III. Tallinn: Eesti Raamat
Vainküla, K. 2013 a. Saatuslik hetk:
„Palun lubage mul minna...“ Eesti Ekspress
21.04.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://www.ekspress.ee/news/paevauudised/elu/saatuslik-hetk-palun-lubage-mul-minna.d?id=36773905
(vaadatud 13.06.2013)
Vainküla, K 2013 b. Ootamatu
meelemuutus: eutanaasiat palunud mees tahab nüüd elada. Eesti
Ekspress 2.05.2013. Veebis.
Kättesaadav:
http://www.ekspress.ee/news/paevauudised/eestiuudised/ootamatu-meelemuutus-eutanaasiat-palunud-mees-tahab-nuud-elada.d?id=66060100#!/15621739/pilt.delfi.ee
(vaadatud 14.06.2013)
Vetemaa, E. 2013. Kas jumal tahab, et
ma kannataks ja vingerdaks? Eesti Päevaleht
10.05.2013. Veebis. Kättesaadav
http://www.epl.ee/news/arvamus/enn-vetemaa-kas-jumal-tahab-et-ma-kannataks-ja-vingerdaks.d?id=66103440
(vaadatud 13.06.2013)
Väljamäe,
K. B. Minu isiklik (kollektiivne) õnneprojekt. uudised.err.ee
7.05.2013. Veebis. Kättesaadav:
http://uudised.err.ee/index.php?06278431
(vaadatud 13.06.2013)
(White, H 1980. The value of
narrativity in the representation of reality. Critical inquiry
7 (pp. 5–27) —
viidatud Fisher 1984: 10 kaudu)
No comments:
Post a Comment