Referaat: linnaruumist Ecol ja de Certeaul.


FLSE.00.244 Linnasemiootika 
Õppejõud: Tiit Remm
Tartu 2012

Võrdlus:
linnaruumi käsitlused uurimustes

Umberto Eco „Function and Sign: Semiotics of Architecture“
ja
Michel de Certeau „Igapäevased praktikad. I tegemiskunstid“


I
Eco
Umberto Eco leiab, et kuigi arhitektuuri eesmärk näib esmapilgul olevat mitte kommunikeerimine, vaid funktsionaalsus, kogevad inimesed arhitektuuri (laias mõttes: lisaks arhitektuurile kitsas mõttes ka tööstusdisain ja linnaplaneerimine – Eco 1986: 57) kommunikatsioonina. Arhitektuuriobjektid kommunikeerivad eelkõige funktsiooni, mida nad täidavad – ka siis, kui neid hetkel ei kasutata või isegi ei kasutata enam mitte kunagi: arhitektuurimärgi kandja tähistab teatud kultuurikontekstis talle rakendatava koodi põhjal (samas: 59-60). Arhitektuuriobjekt peab oma funktsiooni mitte ainult võimaldama, vaid ka tähistama – piisavalt selgelt, et see funktsioon oleks nii teostatav kui ka soovitav (samas: 63). See aga ei saa kunagi toimuda ilma toetumata eeleksisteerivatele kodifitseerimisprotsessidele – arhitekt ei saa funktsiooni jaoks välja mõelda täiesti uut vormi või anda vanale vormile uut funktsiooni seda traditsiooni (olemasolevaid koode) eirates või eitades, vaid peab seda „progressiivselt muundama“, sest muidu poleks kavandatav objekt enam tarbekunst, vaid kunst – arhitektuur ei saa olla ebaselge tähendusega, mitmeti tõlgendatav (mis ei tähenda, et ühel objektil ei võiks olla mitut erinevat selgelt määratletud kasutusvõimalust). (samas: 63-64)

Arhitektuurimärgi denotatsioon on tema funktsioon, aga lisaks sellele võivad sel olla ka konnotatsioonid – sümboolsed tähendused, ideoloogilised, esteetilised või isikliku idiosünkraasiaga seotud. Konnotatsioonid rajanevad denotatsioonil, st on semiootilise protsessi poolest teisesed. See aga ei märgi tähtsuse järjekorda, mõne objekti puhul võib „teisene“, sümboolne tähendus olla tähtsam kui „esmane“, funktsionaalne (Eco toob näite, et troon on üsna kehv vahend oma esmase funktsiooni täitmiseks – seal pole kuigi mugav istuda; olulisem on sümboolne tähendus, võimu ja kuninglikkuse konnotatsioon). Ka sümboolsed tähendused on tegelikult funktsionaalsed, nt võimaldades ja kinnitades teatud ühiskondlikke suhteid, näidates nende heakskiitmist kasutajate poolt, kasutajate ühiskondlikku staatust, otsust alluda teatud korrale jne. (samas: 65) Nii esmaste kui teiseste tähenduste omistamine arhitektuurimärkidele, nende lugemine on ajaloo jooksul muutuv, vastavalt parajasti kehtivatele koodidele. (samas: 67)
Arhitektuurilised koodid, mida Eco välja toob, jagunevad kolmeks:
1) tehnilised koodid. Siia kuuluvad sellised artikulatsioonid, mida kasutab inseneriteadus: arhitektuurivorm jaotatakse mõisteteks nagu talad, põrandad, võlvid jne. See pole veel kommunikatiivne, vaid strukturaalne loogika.
2) süntaktilised koodid. Teatud ruumi- või ruumikooslustetüübid (labürint, erineva kujuga põhiplaanid, tubade paigutus jne).
3) semantilised koodid. Arhitektuurielementide ja nendevaheliste vahekordade suhe nende denotatiivsete ja konnotatiivsete tähendustega. Koodid võib jagada neljaks, vastavalt sellele, kas arhitektuuriobjektid nende kaudu:
a) denoteerivad oma esmaseid funktsioone (katus, trepp, aken...);
b) omavad konnotatiivseid teiseseid funktsioone (triumfikaar, gooti võlv...);
c) konnoteerivad asustamise ideoloogiad, st mida vastavas ruumis teha tuleb (söögituba, salong, puhketuba...);
d) tähistavad laiemalt mingit funktsionaalset ja sotsiaalset ruumitüüpi (haigla, raudteejaam, kool, palee...). (samas: 74)
Eco osutab, et need koodid on kommunikatiivsete süsteemide hulgas üpris piiratud valikuvõimalustega – nad on juba valmismõeldud lahenduste kodifitseeringud, mis kannavad standardiseeritud teateid, mitte ei paku võimalike suhete süsteemi, millest võiks genereerida lõputult erinevaid sõnumeid. (samas)
Arhitekt ei saa planeeritavat objekti kavandada standardist nii erinevaks, et selle tähendus poleks selgelt mõistetav; ta peab pigem andma ühiskonnale seda, mida ühiskond ootab („kirikud on sellised“), lubades heal juhul väikeseid värskendavaid kõrvalekaldeid. Arhitektuurikoodides puudub selline loominguline vabadus, mis on loomulikul keelel. Kunstina on arhitektuur seega üsna vaene, sest kunsti eesmärk peaks olema just pakkuda seda, mida publik veel oodata ei oska. (samas: 75)
Eelnevast järeldab Eco, et arhitektuuri võib nimetada massikommunikatsiooniks. Seda näiteks järgmiste tunnuste poolest:
* „arhitektuuridiskursus“ püüab mõjuda massidele. See alustab üldtunnustatud eeldustelt ja ehitab neile tuntud või varmalt omaksvõetavaid väiteid, kutsudes esile nõusoleku.
* see püüab psühholoogiliselt veenda, „auku pähe rääkida“. Inimest suunatakse õrnalt (vahel ei saa arugi, et tegu on manipulatsiooniga) järgima arhitektuuris kätketud „instruktsioone“. Funktsioone mitte üksnes ei tähistata, vaid ka ärgitatakse ja suunatakse neid kasutama.
* seda võetakse vastu tähelepanematult (nagu telesaateid ja reklaami), mitte keskendunult ja huvitatult nagu kunstiteoseid.
* arhitektuurilisi sõnumeid võib väärkasutada, ilma et sellest ise arugi saaks. Arhitektuurielemendi rakendamist esialgselt mitte ettenähtud viisil ei vaadelda perversioonina.
* arhitektuur kõigub seega sunduslikkuse ja ükskõiksuse vahel: ühelt poolt veenab see inimesi ruumis elama teatud kindlal viisil, teisalt laseb end kasutada nii, nagu parajasti pähe tuleb.
* arhitektuur pole igapäevaelust eraldatud nagu „kõrged kunstid“, vaid pigem selle tavaline osa nagu popmuusika ja valmisrõivad.
* arhitektuur on äri. Arhitekt peab vältimatult arvestama ka majandusliku loogikaga. (samas: 76-78)
Lõpuks osutab Eco arhitektuuri vahekorrale teiste, arhitektuuriväliste süsteemidega. Arhitektuuri vormil ja funktsioonil on oma suhe ka antropoloogilisest süsteemist pärit ootuste ja nõudmistega. (samas: 78-80) See suhe pole aga kumbagi pidi determineeriv. Arhitektuur ei dikteeri täielikult elu ega allu samas ka päris üleni ühiskondlikuile ootusile. Eco arvates peaks arhitekt kavandamisel pidama silmas varieeruvaid esmaseid funktsioone ja avatud teiseseid funktsioone. (samas: 83)
II
de Certeau
Arhitektuuri kirjeldamine massikommunikatsioonina jätab mulje üsna passiivsest vastuvõtjast. Massikommunikatsiooni vastuvõtmist tavatsetakse nimetada tarbimiseks. Michel de Certeau püüab aga näidata, kuidas kõikenägeva ja -dikteeriva võimu tihedas lahtristikus toimivad „igapäevase loovuse“ praktikad, „mille kaudu kasutajad võtavad taas omaks ruumi, mille tegelikult on kujundanud ühiskondlikud ja kultuurilised tootmistehnikad“ (de Certeau 2005: 37-38), „antidistsipliinide võrgustik[k]u“ (samas: 38), milles pealesurutud kultuuri kasutatakse oma huvides, „meisterdades“ selle elementidest omaenda eesmärkidel. (samas: 37) „Asjaolu, et mõni esitus (mille jutlustajad, õpetajad või vulgariseerijad kuulutavad otsekui mingiks koodiks, mida tundmata keegi ei saa ühiskonnas ega majanduses edu saavutada) olemas on ja ühiskonnas käibib, ei näite iseenesest veel sugugi, millena tarbijad seda vastu võtavad.“ (samas: 36) „Tarbimine“ on de Certeau sõnul tegelikult lihtsalt „teine tootmine“:
Ratsionaliseeritud tootmisele, mis on ühtaegu ekspansionistlik ja tsentraliseeritud, kärarikas ja vaatemänguline, vastandub teine tootmine, mida nimetatakse „tarbimiseks“: see on kaval, hajutatud ja sellisena kõikjale sisse imbunud; see on vaikne ja peaaegu nähtamatu, sest ei anna endast märku oma toodete näol, vaid avaldub valitseva majanduskorra tingimustes peale surutud toodete kasutamise viisidena.“ (Certeau 2005: 36)
De Certeau mainib kaht võimalikku vaatepunkti linnale: üks on panoraamne, linnulennuline, kõikenägev, kõikejälgiv, distantseeritud – see saab aga võimalikuks „vaid siis, kui unustada ja maha salata kõik linnaga seotud praktikad“ (samas: 151) – selline „Nägijast jumal .. tunneb ainult laipu“ (samas); teine aga seisneb „igapäevaste toimingute hämarates põimingutes“ (samas), mis, ise lugeda seda suutmata, kirjutavad seda linnateksti, mida Ikaros, kartograafid ja satelliidid ülevalt vaatavad (samas: 152). Esimesest vaatepunktist nähtud ruum on visuaalne, panoptiline, teoreetiliste konstruktsioonide „geomeetriline“ või „geograafiline“ ruum, teisest tunnetatakse aga „teist ruumilisust“ (samas) – „antropoloogilist“, poeetilist ja müütilist ruumikogemust, „elava linna läbipaistmatut ja pimedat liikuvust“ (samas): „Nõnda poeb ülemaine, metafoorne linn vargsi sisse plaanipäraselt rajatud ja loetava linna selgesse teksti.“ (samas)
Utoopiline urbanistlik diskursus püüab toota puhast ruumi, milles kehtiksid „ühehäälsed teadusstrateegiad“, mis peaksid vahetama välja „kasutajate taktikad, mille abil viimased kasutavad kavalalt ära „juhuseid“ ning taastavad sääraste sündmus-lõksude ja nähtavusvigade abil kõikjal ajaloo läbinähtamatust.“ (samas: 153) Ent linnaelus tõuseb üha rohkem esile „see, mille urbanistlik projekt linnast välja arvas. [...] Linna ideologiseerivate diskursuste all vohavad väljaloetava identiteedita, arusaadava toimeta, ratsionaalselt läbinähtamatute – ja seega ka juhitamatute – jõudude kavalused ja kombinatsioonid.“ (samas: 154-155)
Üks olulisim säärane praktika on kõndimine – üks süsteemidest, mis loovad linna, ilma omamata füüsilist asupaika. Iga samm on kordumatu, oma puute- ja liikumistaju stiiliga. Kõndimine ei lokaliseeru, aga loob ise ruumi. Seda on võimatu kuidagi salvestada – kui ka kaardile üles tähendada kõndijate jäljed, siis „osutavad need .. jooned üksnes juba möödunu puuduolule“ (samas: 157); kirjeldusest kaob „rändamise akt ise“ (samas), „jälg asendab praktika“ (samas).
De Certeau võrdleb kõnniakti kõneaktiga ja leiab sel kolm „lausuvat“ funktsiooni:
esiteks topograafilise süsteemi omandamine jalakäija poolt (niisamuti nagu kõneleja võtab omaks keele ja kohaneb sellega); teiseks koha ruumiline realiseerimine (niisamuti nagu kõneakt on keele heliline realisatsioon); ja lõpuks eeldab see suhteid eri positsioonide vahel, see tähendab, pragmaatilisi „kokkuleppeid“ liikumise vormis (niisamuti nagu verbaalne lausumine on „allokutsioon“; „teise paigutamine enda vastu“ ning kokkulepete sõlmimine vestluskaaslaste vahel). Niisiis näib, et kõndimist võib kõigepealt määratleda kui lausumise ruumi. (samas: 158)
Salliste lausumisoperatsioonide mitmekesisust pole võimalik graafiliseks jäljeks taandada. (samas: 159)
De Certeau leiab, et kõndimises avaldub oma retoorika, marsruudi suunamise kunst (nagu fraaside järjestamise kunst), mis kombineerib omavahel erinevaid stiile ja kasutusi. Stiil toob sümboolsel tasandil ilmsiks ühe inimese maailmasolemise viisi, tähistab üht kordumatut eripära; kasutus aga on seotud normiga, määrates kindlaks sotsiaalse fenomeni, mille kaudu kommunikatsioonisüsteem tegelikkuses avaldub. Nende põimudes tekib kasutusstiil – olemise ja tegutsemise viis. (samas: 160)
Elutsemise retoorika“ mõiste võimaldab leida retoorikas täheldatud troopide seast mudeleid ja hüpoteese, mille abil analüüsida kohtade omaksvõtmise viise. (samas) See eeldab, et ruumipraktikad, „kõndimise kujundid“ (samas: 161) vastavad ehitatud korra põhielementide manipulatsioonidele ja on sarnaselt troopidele retooriaks „kõrvalekalded urbanistliku süsteemi kindlaks määratud „sõna-sõnalisest mõttest““ (samas). Kujuteldava „õige tähenduse“ rollimängib siis „linnaplaneerijate ja arhitektide geomeetriline ruum“ (samas).
Kõndimine pole panoptilisele ruumikorraldusele võõras, aga ka mitte samavormiline. Ta kasutab seda, viib sinna „vargsi sisse hulganisti omaenda osutusi ja tsitaate (sotsiaalseid mudeleid, kultuurikasutusi, isiklikke koefitsente)“ (samas).
Kõndimisfiguurid, mis „asendavad tehnoloogilise süsteemi sidusa ja ühtsustava, „seotud“ ja simultaanse ruumi läbipääsudega, millel on müüdi struktuur“ (samas: 162), avaldub „žestide puudes“ ja „žestide metsades“, mis panevad ruumi liikuma, „kujundavad lava ümber, kuid neid ei saa kujutlusvõime abil ühte kindlasse kohta fikseerida“; nad „väänavad, murendavad ja moonutavad linna korda, olgu see iseeneses nii liikumatu kui tahes“ (samas: 163).
Kõndimine loob suhte koha ja kohatuse vahel. „See on lõputu puuduolemise ja oma koha otsimise protsess“ (samas: 164). Lõpuks on kogemus, mis tähistatakse märgiga, mis peaks olema koht, aga on ainult nimi – Linn. (samas)
Ruumipraktikad mängivad ka pärisnimedega, sest need pakuvad varju kõike läbivalgustava panoptilise pilgu eest, „loovad kohtades mitte-koha, muudavad kohad üleminekukohtadeks“ (samas: 165). Nad „rajavad funktsionalistlikus ja ajaloolises liiklemise korras vargsi uusi marsruute“ (samas: 166), tühjendades nimesõnu esialgsest tähendusest ja tehes neist vabad, hõivatavad ruumid. (samas)
III
Eco + de Certeau
Eco keskendub ehk pigem „fabritseerija“ poolele (arhitekti probleemid), Michel de Certeau vastuvõtja, „praktiseerija“ poolele, uurides, kuidas too massikultuuriga suhestub. Fabritseerija ülesanne on luua panoptilist, korrapärast, üheplaanilist linna. De Certeau näitab aga, kuidas „lihtinimeste“ nähtamatud praktikad, mis distsiplinaarse pilgu alt märkamatult läbi lipsavad, seda korda, üheplaanilisust ja kõikenägevust salamahti uuristavad ja õõnestavad, kuni „ilmneb, et tähenduse ellipsid, kõrvalekalded ja kaod on ehituskorra pealispinna kõikjal läbi torkinud ja augustanud: ehituskord on sõeljas kord.“ (de Certeau: 169)
De Certeau uurimissubjektid tegutsevad Eco osutatud massikommunikatsiooni-arhitektuuri sunni ja ükskõiksuse vahel kõikumise lõtkus, jättes pealtnäha mulje allumisest ja passiivsusest, aga tehes pealesurutud tähenduskorrast, nagu koloniseeritud indiaanlased (de Certeau: 36), enda jaoks tihti hoopis midagi muud – mitte ainult neid eirates või moonutades, vaid neid rakendades enda valitud osutuste funktsioonis.
Eco kirjeldatud arhitektuuri denotatsioon on olemas ka siis, kui keegi seda objekti ei kasuta, põhimõtteliselt „iseeneses“. De Certeaul on inimene see, kes realiseerib – loob – ruumi, teeb selle omaks; see ruum on nähtamatu, seda ei saa paigale panna, ta ei püsi kivis, betoonis või asfaltis, nagu vestluski: „vestluskaaslaste positsioonide põimingud moodustavad individuaalse omanikuta suulise kudumi, eikellelegi kuuluva suhtlusteose. Iga vestlus on ajutine ja kollektiivne saavutus, mis sõltub sellest, kui hästi osatakse manipuleerida „ühiste kohtadega“ ning mängida vältimatute sündmustega, nõnda et need muutuksid „üleelatavaks“.“ (de Certeau 2005: 47) Nagu keelesüsteem realiseerub kõneaktis, nii realiseerub linnaarhitektuurisüsteem kõnniaktis – aga see realiseerimine ühtlasi määndab ja painutab süsteemi, tekitades troobilisi hälbeid sõna-sõnalistest tähendustest.
Eco kirjeldatud ruumikonstrueerimise viisi eesmärk võib küll olla ühetähenduslik denotatsioon ja võib-olla vabamad konnotatsioonid, aga de Certeau osutab, et linna kasutajad on võimelised kommunikatsiooni ühetähenduslikkust trotsides (ehk just vabamaks jäetud konnotatsioonide kaudu ka denotatsiooni murendades) paljusust looma, järelevalve „lahtritesse“ taandumata, luues ametliku ideoloogia pealispinda purustades „plaanipäraselt rajatud linnas „metafoorse“ linna“ (de Certeau: 172)

KIRJANDUS:
Eco, Umberto 1986. Function and Sign: Semiotics of Architecture. – The City and the Sign. An introduction to urban semiotics. Ed. M. Gottdiener, A. Ph. Lagopoulus. New York: Columbia Universiy Press. pp. 55-86
de Certeau, Michel 2005. Igapäevased praktikad. I tegemiskunstid. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus


No comments:

Post a Comment